Podstrona: Publikacje / Wizytówka pracownika PRz

Publikacje

Publikacje i wystąpienia konferencyjne

red. Jan Rybak

Szmyd, K., Rybak, J., & Odziomek, P. (2025). Spirituality in the workplace: the impact of Christian values on management style and employees' psychological well-being. European Research Studies Journal,, vol. XXVIII, issue 1, 1085-1097. DOI: 10.35808/ersj/3960

Dacka, M., Wolanin, A. & Rybak, J. (2022). Perception of pandemic and students’ quality of life in the initial stage of pandemic – a quantitative and qualitative perspective. Polish Psychological Bulletin, 53(4), 315‑328. DOI: 10.24425/ppb.2022.143377 ; ISSN 0079-2993

Wolanin, A. & Rybak, J. (2022). Gratitude and the quality of life in a personalist and existential approach. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 35(3), 77‑96. doi: 10.17951/j.2022.35.3.77-96

Rybak, J. & Wolanin, A. (2022). Towards positive organization. The evolution of gratitude. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series, 162, 651‑663. doi: http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2022.162.36

Wolanin, A., Rybak, J. (2021). Wdzięczność a poczucie długu w sytuacji otrzymania pomocy. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34(3), 147–162. DOI: 10.17951/j.2021.34.3.147-162

Łukasik A, Rybak J., & Marzec M. (2014) Ewolucja wspólnego wychowu u naczelnych. Psychologia Rozwojowa, 19(2), 9‑21.

Rybak J (2011) Utajone bodźce perswazyjne a efektywność reklamy. Teorie potoczne w świetle teorii i empirii z obszaru psychologii poznawczej. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Ekonomia i Nauki Humanistyczne, 18, 185–197.

Rybak J (2009) Czy współczesne demokracje potrzebują jeszcze przywódców? Rola i znaczenie przywództwa politycznego w obliczu zmian cywilizacyjnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Zarządzanie i Marketing, 16, 177–187.

Rybak J (2007) Cognitive Psychology of a Beginning Driver [Psychologia poznawcza początkującego kierowcy]. W: Lejda K, Rajchel K, Wieczorek S (red.) Prawno-ekonomiczne i techniczne aspekty bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Rzeszów – Krasiczyn, s. 433–439.

Rybak J (2007) Ciągłość czy stadialność w teorii rozwoju intelektualnego Jeana Piageta. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Zarządzanie i Marketing 10, 223‑231.

Rybak J, & Rokowska – Rybak A (2006) Einsteina problemy z doktoratem. Ryzyko w pracy naukowo-badawczej w kontekście teorii twórczość M. Csikszentmihalyi’ego. W: Klamut R, Michalski K (red.) Percepcja, ocena i akceptacja ryzyka. Wybrane zagadnienia. Eikon Plus, Kraków, s. 97‑104.

 

Wystąpienia konferencyjne

Wolanin, A., Rybak J.  Selected aspects of mental health of the borderland population. XI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Na pograniczach kultur i narodów. Historia, kultura, konflikty” Sanok, 14-16 września 2023

Rybak, J. & Wolanin, A. (2022). Life history strategies and well-being. Slow life history is correlated with increased well-being. 8 Konferencja Polskiego Towarzystwa Nauk o Człowieku i Ewolucji. Sopot, 14‑17 września 2022.

Rybak, J. & Wolanin, A. (2022). Towards positive organization. The evolution of gratitude. XVI Conference Management Economy and Technology 2022. 26‑27 września 2022 roku, Kielce, Politechnika Świętokrzyska.

Wolanin, A. & Rybak, J. (2022). Wdzięczność i dług jako reakcje na pomoc. V Konferencja Psychologii Pozytywnej Współczesne wyzwania dla psychologii pozytywnej, 3-5 czerwca 2022 roku, Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

The mother that never evolved. Przetrwanie potomstwa Homo sapiens a zaangażowanie opiekunów innych niż matka. Kobiety i mężczyźni. Różnice i podobieństwa. Rzeszów, 23 – 24 maja 2019. Wspólnie z A. Łukasikiem i R. Klamutem.

Ewolucyjne źródła nienawiści. Konferencja naukowa „Przestępstwa motywowane nienawiścią”. Podkarpacki Urząd Wojewódzki. Rzeszów, 7 lutego 2019.

The Cooperative Breeding Questionnaire [Kwestionariusz Wychowu Wspólnego]. Pierwsza konferencja Polskiego Towarzystwa Nauk o Człowieku i Ewolucji. Wrocław, 2014. Wspólnie z A. Łukasikiem.

Prawne aspekty władzy rodzicielskiej

red. Jan Rybak

Tekst złożony do czasopisma „Wgląd”

 

 

Prawne aspekty władzy rodzicielskiej

 

            Znajomość podstaw prawa rodzinnego bywa nieodzowna psychologom, pedagogom, pracownikom socjalnym i innym przedstawicielom nauk humanistycznych i społecznych. Wiedzę taką powinni również posiadać lekarze psychiatrzy. Spektrum zadań z jakim stykają się przedstawiciele powyższych zawodów w trakcie pracy z rodziną jest szerokie i obejmuje następujące obszary:

- codzienna praktyka poradnictwa psychologicznego/psychoterapii, gdzie bardzo często do psychologa/psychoterapeuty zgłaszają się osoby w kryzysie życiowym na tle toczącego się rozwodu i walki prawnej o opiekę nad dziećmi,

- opiniowanie na polecenie sądu rodzinnego w charakterze biegłego sądowego,

- praca w opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (przed 2015 roku nazywanych „rodzinnymi ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi”),

- prowadzenie mediacji w sprawach rodzinnych.

            Celem artykułu jest przybliżenie przedstawicielom wymienionych powyżej grup zawodowych wybranych aspektów prawa rodzinnego. Jednym z istotnych w jego ramach pojęć jest pojęcie „władzy rodzicielskiej”.

 

Czym jest władza rodzicielska?

Art. 95§1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego stanowi, że „władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw”. Natomiast dziecko pozostające pod władzą rodzicielską „winno rodzicom posłuszeństwo, a w sprawach, w których może samodzielnie podejmować decyzje i składać oświadczenia woli, powinno wysłuchać opinii i zaleceń rodziców formułowanych dla jego dobra”. (art. 95§2 Krio). Kodeks wskazuje rozwój fizyczny i duchowy jako obszary troski rodziców wskazując jednocześnie, że rodzice powinni należycie przygotować dziecko do pracy dla dobra społeczeństwa, mające na względzie jest predyspozycje (art. 96§1 krio). W tym miejscu należy zastrzec, iż niektórzy znawcy i praktycy prawa rodzinnego kontestują definicję kodeksową wskazując, że pojęcie pieczy i władzy nie powinny być traktowane jako tożsame; że piecza to sprawowanie opieki a władza to decydowanie/współdecydowanie o sprawach dziecka.

 

Gdy rodzice nie mogą się porozumieć…

Kodeks reguluje, że rodzice o istotnych sprawach dziecka rozstrzygają wspólnie. Problem pojawia się w przypadku rozbieżności zdań rodziców posiadających pełnię władzy rodzicielskiej odnośnie tego jaka decyzja/która opcja postępowania jest zgodna z interesem dziecka. Dla przykładu rodzice mogą się różnić w kwestii zdania na temat tego: -do której szkoły powinno chodzić dziecko, -czy powinno mieć wyrobiony paszport i wyjechać na jakiś czas za granicę, -czy powinno zostać poddane operacji itd. W sytuacji, gdy rodzice nie mogą dojść do porozumienia w kwestiach istotnych dla dobra dziecka, daną sprawę rozstrzyga sąd.

Sprawa władzy rodzicielskiej komplikuje się również w sytuacji rozwodu małżonków. Obligatoryjną częścią wyroku rozwodowego jest rozstrzygnięcie w kwestii władzy rodzicielskiej nad wspólnym małoletnim dzieckiem małżonków (art. 58§1 Krio). Powyżej cytowany artykuł dopuszcza przedłożenie przez małżonków porozumienia o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywania kontaktów z dzieckiem po rozwodzie. Praktyka sądowa pokazuje, że rozwiązanie polegające na przedłożeniu sądowi tak zwanego „porozumienia rodzicielskiego” jest często stosowanym rozwiązaniem. Ma to najczęściej miejsce w sytuacji gdy strony zgodnie wnioskują o rozwiązanie małżeństwa bez orzekania o winie, i gdy porozumiały się odnośnie sposobu sprawowania władzy rodzicielskiej. Powszechną praktyką jest również, że sąd bada czy porozumienie rodzicielskie będzie faktycznie realizowane i czy jest ono zgodne z dobrem dziecka. Sąd – zarówno na etapie rozwodu jak i późniejszym – może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę drugiego rodzica. Rodzic, któremu ograniczono władzę może mieć jednak pozostawione domeny życia dziecka, na które będzie miał wpływ, na przykład prawo do współdecydowania o sposobie leczenia dziecka czy współdecydowania o wyborze szkoły. Jeśli władza rodzicielska nie może być wykonywania z powodu trwałej przeszkody lub rodzice nadużywają władzy rodzicielskiej sąd opiekuńczy pozbawia rodziców (lub jednego z nich) władzy rodzicielskiej (art. 111§1 krio). W praktyce często bywa też tak, że władza odbierana jest rodzicowi, który nie interesuje się dzieckiem i nie utrzymuje z nim kontaktu.

Piecza naprzemienna

Jako, że piecza jest najistotniejszym elementem władzy rodzicielskiej warto w tym miejscu krótko omówić zyskujące na popularności w perspektywie ostatnich kilku lat rozwiązanie nazywane „pieczą naprzemienną”. Jego istotą jest zamieszkiwanie dziecka pod pieczą jednego i drugiego rodzica w równoważnych, powtarzających się okresach czasu (np. dwa tygodnie u ojca, dwa tygodnie u matki), przy czym obojgu rodzicom musi przysługiwać pełnia władzy rodzicielskiej (Kędziera & Stępień, 2008). Rozwiązanie to zapoczątkowane zostało w USA, gdzie wypracowano praktykę polegającą na tym, że rodzice po rozwodzie wynajmowali jeden dom, w którym dzieci zamieszkiwały na stałe, a zmieniali się w powtarzających się okresach czasu matka z ojcem.

Najczęściej w opracowaniach na temat opieki naprzemiennej podaje się przykłady „dwa tygodnie u matki, dwa tygodnie u ojca”, „miesiąc u matki, miesiąc u ojca”. Praktyka życiowa pokazuje jednak, że strony potrafią wypracować zadziwiające, nietypowe rozwiązania, które w konkretnym przypadku dobrze się sprawdzają i są dostosowane do realiów (zwłaszcza szkoły dziecka czy pracy rodziców). Przykład: dziecko poniedziałek i wtorek spędza u ojca; środę i czwartek u matki, piątek u ojca, pół soboty u ojca a pół u matki, niedzielę u matki. W tym autentycznym przykładzie dziecko spędza porównywalną liczbę dni w roku u matki jak i u ojca. Jako ciekawostkę można podać, że w sytuacji pieczy naprzemiennej rodzice pobierają po połowie świadczenie 500+, jednak nie było tak od razu. MOPS-y początkowo wzbraniały się przed podziałem świadczenia i chętniej przyznawały całą kwotę rodzicowi, przy którym dziecko miało ustanowione miejsce zamieszkania (de facto pewna fikcja prawna w sytuacji pieczy naprzemiennej).

W niniejszym opracowaniu naświetlono jedynie część zagadnień związanych ze sprawowaniem władzy rodzicielskiej, konceptualizując ją i omawiając ustalanie jej w sytuacji rozpadu związku rodziców. Problematyka ta jednak jest szersza i związana jest z takimi zagadnieniami jak na przykład: „władza rodzicielska w zakresie rozporządzania majątkiem dziecka” czy „pozbawienie władzy rodzicielskiej a obowiązek alimentacyjny”. Jednak omówienie tych kwestii przekracza ramy niniejszego opracowania.

Podsumowując zaznaczyć trzeba jeszcze, że pojęcie „WŁADZA rodzicielska” wywodzi się z dawnych, co najmniej rzymskich, czasów. W czasach historycznych dziecko traktowane było jako przedmiot władzy rodziców, która to władza sprawowana była przede wszystkim w interesie tychże(!). Ważniejszym rodzicem był ojciec i posiadał nieograniczony zakres uprawnień względem dziecka (łac. patria potestas – władza ojcowska). Dzisiejsza myśl prawna, zakorzeniona w naukach przyrodniczych, dorobku psychologii i pedagogiki (Załuski, 2009) rozumie władzę rodzicielską jako pieczę wykonywaną w interesie dziecka, ma na celu jego ochronę; jej zasadniczą składową są obowiązki rodziców a dopiero później ich uprawnienia; a dziecko jest w tej dynamice traktowane podmiotowo (Ignatowicz i inni, 1993). Postawić przeto należy pytanie czy słowo „władza” nie jest w kontekście wychowania i kształtowania młodego człowieka anachroniczne i nie powinno być zastąpione innym terminem…

 

 

Literatura cytowana

Ignatowicz, J., Piasecki, K., Pietrzykowski, J. & Winiarz, J. (1993). Kodeks rodzinny i opiekuńczy z komentarzem. Wydawnictwo Prawnicze.

Kędziera, K. & Stępień, M. (2018). Piecza naprzemienna w polskim prawie rodzinnym. Palestra (3).

Załuski, W. (2009). Evolutionary Theory and Legal Philosophy. Edward Elgar.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Dz. U. 1964 Nr 9 poz. 59.

 

mgr Jan Rybak – ukończył studia w Instytucie Psychologii UJ. Obecnie jest asystentem w Zakładzie Metod Ilościowych w Politechnice Rzeszowskiej. Był biegłym z zakresu psychologii z listy Prezesa Sądu Okręgowego w Rzeszowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Nauk o Człowieku i Ewolucji oraz Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej. Obecnie prowadzi badania nad dobrostanem psychologicznym, również z perspektywy ewolucyjnej.

dr Agata Wolanin – psycholog, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest nauczycielem akademickim oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną. Członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej, Polskiego Towarzystwa Nauk o Człowieku i Ewolucji oraz Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej. Prowadzi badania nad wdzięcznością i jakością życia.

 

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.